Ikon Telefon
070-344 05 00
Ikon Öppettider
Vardagar 11:00 - 17:00

Bloggen - Om Webbutveckling och Marknadsföring

Virus utanför datorn

Virus utanför datorn

2020-03-26

Ibland förändras omvärlden oväntat och brutalt. Många företag i olika branscher har drabbats hårt av den senaste utvecklingen av coronavirus. Inte bara har befolkningen fått en påminnelse om sin personliga sårbarhet utan även hela samhällen med fungerande struktur och affärsverksamheter har slagits ut.

I detta läge är det naturligtvis svårt att förutse framtiden och att våga satsa på marknadsföring eller affärer över huvud taget. Samtidigt kan man som alltid se fördelar och dra nytta av den rådande situationen.

Jag tänker så här:

Vissa tjänster är mycket svåra att anpassa efter karantän och utegångsförbud - exempelvis resebranschen och turism - men väldigt många, eller kanske de allra flesta kan anpassa sin verksamhet och utbud efter rådande omständigheter.

Om människor tillbringar mer tid hemma kan man nog utan större eftertanke beskriva det som att det blir mer tid framför datorn med aktivitet på internet och sociala medier.

Följden blir att det kanske är viktigare än någonsin att som företag ha en framträdande närvaro på internet för att trygga verksamheten och finnas kvar när kunderna vågar sig ut på gatorna igen.

Många tjänster - och en hel del produkter - kan relativt enkelt anpassas till internetbaserad försäljning. Världen är föränderlig och ett av de vinnande koncepten är ju som bekant just att anpassa sig till omvärlden. Eller uttryckt genom ett känt citat: Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke. Det gäller att använda de medel som finns för att göra något användbart av läget.

Låt mig ge några exempel och tips på hur man kan anpassa sig efter rådande omständigheter och kanske utnyttja tiden till något kreativt som skapar lönsamhet i längden.

Butiken - Du har idag en butik med trogna kunder som tills helt nyligen återkommit till dig för att göra inköp av varor. Dina kunder kommer plötsligt inte till butiken som de brukar och försäljningen sjunker kraftigt.

Det är nu dags att besöka kunderna istället. Starta en webbutik där kunderna kan köpa samma varor via internet utan att behöva ge sig ut bland coronavirus - och andra otäcka faror - som lurar på gatorna. Du kommer att ha tid till att både sköta ditt lager, leveranser och se till så att kunderna får vad de vill ha.

Hantverkaren - Du brukar få dina jobb via rekommendationer från tidigare kunder som berättar för sina grannar om hur nöjda de är med det jobb som du utfört. Plötsligt har grannarna blivit uppsagda från jobbet på grund av coronavirus - eller något annat otäckt - och varken köper eller rekommenderar dina tjänster längre.

Dags att visa kunderna att du finns, och att du väntar på att utföra de tjänster som trots allt behöver utföras. Skaffa en tilltalande webbsida där du presenterar dina tjänster och ditt företag. Kanske ska du också satsa på en kampanj i Sociala medier eller sökordsmarknadsföring för att få kunderna att kontakta dig. Vänta inte på att bli omkörd av dina konkurrenter!

Restaurangen - Dina vanliga lunchgäster har stängt in sig på sina arbetsplatser eller arbetar hemma på grund av rädsla för coronavirus - eller något annat otäckt - men behöver fortfarande äta något för att klara sig igenom arbetsdagen.

Vänd dig till närliggande företag och potentiella lunchgäster via mail eller flyers för att berätta att ni nu levererar matlådor för avhämtning eller utkörning. Skaffa en bra hemsida där gästerna enkelt kan se aktuell meny och göra en beställning.

Det finns såklart en hel massa andra åtgärder för att behålla försäljning och kunder, men det är utan tvekan så att internet får en allt större roll i konkurrensen bland kunderna, och de som inte agerar nu kommer att hamna långt efter, och får svårt att ta igen förlorad försäljning när allt vänder uppåt igen.

Skrivet av:
Stefan
Stefan
< tillbaks till alla bloggposter