Bloggen - Om Webbutveckling och Marknadsföring

Nya kunder

Varför syns inte min webbsida i sökresultaten?

2020-02-20

Internet är ofattbart stort och när sökmotorerna ska hitta det som just du söker efter, just där, och just då, blir resultatet påverkat av många olika faktorer.

Du vill helst hitta det du söker bland de första resultaten i en mycket lång lista. Det man måste känna till är att sökmotorerna försöker hitta de mest relevanta sidorna för de sökord som du har skrivit in.

Om du och jag söker på samma fraser eller sökord på våra olika datorer kommer vi högst troligt att få helt olika sökresultat. För det första så kanske vi bor på olika orter vilket direkt påverkar resultatet. Sedan kanske vi har besökt väldigt olika webbsidor under vårt tidigare surfande vilket också kommer att påverka resultatet. Även tiden på dygnet har betydelse.

Har vi dessutom varit verksamma på sociala medier kommer det agerandet definitivt att styra vissa parametrar av vad sökmotorerna tror är mest relevant för just oss.

En annan stor inverkan på hur högt upp i listan en viss sida hamnar är popularitet. Exempelvis hur många besök en viss webbsida får under en tidsperiod. Webbsidors popularitet varierar över tid och därmed även relevansen.

Den totala poängen över hur högt en webbsida hamnar påverkas även av antal trådar eller länkar som kommer från andra sidor. Alltså om du har ett stort nätverk av samarbetspartners och din webbsida är sammanlänkad med olika sociala medier och forum, kommer sökmotorerna att anse att sidan är mer relevant för fler personer.

Tidigare försökte man lura sökmotorerna genom att lägga till fraser och sökord som var populära för att på så sätt hamna högre i resultaten. Detta funkar inte längre med dagens smarta system som värderar sidan efter hur väl innehållet stämmer överens med sökningen.

Detta leder oss till själva innehållet på webbsidan. Om man vill att sidan ska värderas högt och alltså få så bra sökresultat som möjligt, gäller det att förse sidan med ett relevant och hyggligt omfattande textmaterial. Framförallt ska innehållet vara unikt och inte plagierat från andra sidor vilket får en negativ effekt på sökresultaten.

Alla dessa faktorer - och några till - går att påverka relativt enkelt med en webbsida som är byggd på rätt sätt från grunden med en bra hierarki av olika typer av rubriker och innehållstyper. Man måste tala om för sökmotorerna vad som är en rubrik, underrubrik, ett citat eller brödtext osv. Även bilder måste förses med alt-texter för att sökmotorerna ska förstå innehållet. Detta är för övrigt viktigt även för användare med exempelvis synnedsättning som använder skärmläsare.

Även om alla dessa kriterier är uppfyllda räcker det inte alltid till för att hamna högt upp i sökresultaten. Det är en stor konkurrens om besökarna på internet, och om man gör en sökning på ett begrepp, en fras eller ett sökord där det är stor konkurrens måste man ibland ta till betald annonsering för att uppnå önskat resultat.

Om jag gör en sökning på exempelvis vintersport får jag niomiljoneretthundrafemtiotusen (9.150.000) resultat!

Om du har en webbsida som handlar om vintersport eller kanske en butik som säljer utrustning för vintersport, så vill du såklart att din sida hamnar längst upp i sökresultaten. Problemet är att det vill även många andra. Jag nämner det för att belysa att det ibland inte räcker att vara bättre än konkurrenterna då du även om du tillhör den absoluta eliten av webbsidor ändå har rätt många att konkurrera med.

Så hur gör jag för att hamna högst upp bland sökresultaten?

Börja från början!

Först och främst ska du se till att din webbsida är byggd med dagens sökmotorer i åtanke. Hur den ser ut designmässigt och fungerar tekniskt är helt skilda saker. Naturligtvis bidrar en estetiskt tilltalande webbsida till att generera fler besökare och även skapa förtroende hos dina kunder. (Du vill ju att dina kunder ska anlita dig, eller handla av dig när de väl har hittat till hemsidan).

Utgå alltid från innehållet!

Se till att du har ett innehåll som både sökmotorer och kunder gillar, så att du inte utgår ifrån designen och sedan tänker ut något passande att fylla designen med. Det beprövade uttrycket ”content is king” har ju uppstått av en anledning.

Mobilanpassningen är viktig!

Idag besöks faktiskt de flesta webbsidor från en mobil enhet, och en webbsida som inte är anpassad efter mobila enheter kommer att straffas och få sämre resultat vid sökning.

Hitta din styrka och satsa lokalt!

Om du har en städfirma på västkusten så kan du använda sökfraser i meta-texterna som: städning Västsverige, städning på västkusten, städservice i Göteborg osv. Detta ger en betydligt större chans att komma högre i sökresultaten. Men kom ihåg att utformningen av innehållet måste följa sökfraserna annars kommer sidan att få ett lägre kvalitetsbetyg av sökmotorerna.

En sida eller flera olika sidor?

Om din design av webbsidan är av typen ”onepage” där man i stort sett bara kan scrolla ner allt innehåll på förstasidan är det mycket viktigt att innehållet följer en korrekt struktur med sektioner, avdelningar, rubriker osv för att sökningar ska bli relevanta. Många gånger är det bättre att ha olika sidor för olika innehåll för att få ett bra sökresultat.

Måste jag betala för att synas?

Svaret blir nog helt enkelt: Ja! Om du vill slåss om förstaplatsen bland internetbesökarna måste du nog det. Konkurrensen är tuff och om du vill finnas på toppen kan du inte bara publicera en webbsida och tro att dina kunder automatiskt kommer att hitta till dig. Det betyder inte att du kan avstå från att finnas på nätet - för det kan du inte - om du driver någon form av verksamhet eller företag där du är beroende av dina kunder.

Allt detta med SEO är ett stort område och man kan fördjupa sig hur mycket som helst så jag får avsluta med några visdomsord:

Börja från början - fortsätt tills du kommer till slutet - sluta där!

Skrivet av:
Stefan
< tillbaks till alla bloggposter