Att driva trafik till din webbutik är troligen det viktigaste du kan göra för att nå framgång, (om du driver en webbutik förstås). Att webbplatsen är tilltalande och professionell spelar ingen roll om potentiella kunder inte kan hitta den. Här kommer några tips du kan använda för att öka trafiken till din webbshop eller e-handelsbutik.
Jag vill först ta upp de olika typerna av trafik som man kan påverka på olika sätt, så vi börjar med att reda ut begreppen kring de olika trafikkällorna.
Organisk trafik (sökning) – när en webbplats dyker upp i sökresultaten hos Google eller andra sökmotorer.
Betald trafik - när trafik genereras från betalda annonser hos till exempel Facebook, Instagram eller Google.
Direkt trafik - när en URL (webbadress eller domänadress) skrivs in direkt i webbläsaren.
Hänvisningstrafik – när trafik kommer från en annan webbplats, till exempel från en blogg eller nyhetssida som refererar (länkar) till din butik.
Social trafik – trafik riktad från organiska sociala medier (en form av hänvisningstrafik).
Det finns såklart många olika sätt att generera trafik till sin e-handelssida men nedanstående tips är några av de effektivaste metoderna.
Börja med att göra webbsidans innehåll begripligt och lättillgängligt. Använd djupgående, rika produktbeskrivningar och nyckelord som är relevanta för din bransch för att förbättra SEO (Search Engine Optimization). Detta innefattar även hur du namnger bilderna som visas på webbplatsen. Utan text har sökmotorerna inget sätt att förstå innehållet och driva organisk söktrafik.
I Google Analytics (analystjänst) kan du bland annat se vilka söktermer som har använts för att hitta din webbplats tidigare. Du kan använda dessa sökord för att hjälpa dig att optimera ditt innehåll. Det kan också vara lärorikt att ta en titt på de uttryck och fraser som dina konkurrenter använder på sina webbsidor och i sociala medier. Försök att välja sökord och fraser som känns naturliga för dina produkter eller tjänster.
Det finns ett antal olika marknadsplatser på webben för e-handlare, där personer och företag köper och säljer unika produkter. Marknadsplatserna genererar sin egen trafik. Därför är detta ett effektivt sätt att komplettera försäljningen av sin egen webbshop.
Att lista produkter på dessa marknadsplatser är ett utmärkt sätt att öka sin exponering för potentiella köpare som letar efter produkter inom en viss kategori, eftersom de kommer att kunna hitta produkter med relevanta sökord. När de väl är bekanta med ditt varumärke kommer potentiella kunder att vara mer benägna att besöka din webbutik direkt.
Sociala medier är en viktig källa till webbplatstrafik idag, och är ett enkelt sätt att få kontakt med nuvarande och framtida kunder. Många tjänster och funktioner är dessutom gratis. De vanligaste kanalerna för nya företag är Facebook och Instagram, men undersök gärna vad konkurrenterna i din bransch använder.
Twitter, TikTok, Pinterest och YouTube är alla effektiva verktyg för att skapa medvetenhet och sprida information om ditt företag. För att öka sannolikheten att generera trafik via sociala medier så se till att posta frekvent, följ trender och håll varumärket synligt.
Det är oftast lättare att sälja till redan befintliga kunder än till nya. Kom ihåg att skicka nyhetsbrev eller annan reklam för att påminna kunderna om kampanjer under viktiga tider på året, såsom storhelger och speciella temadagar. Tänk också på hur din produkt anknyter till kundernas situation. Försök hitta tillfällen att erbjuda produkter eller tjänster som passar till en viss tidpunkt, helst både före och efter ett event eller en händelse.
Allt handlar om hur ditt varumärke kan hjälpa din kund i så många situationer som möjligt. Din kund vill hitta ett varumärke de gillar, och som kan tillhandahålla mer än bara en produkt. Om det dessutom hjälper dem att spara tid och ger en pålitlig upplevelse har du träffat rätt.
Digitala annonser är ett mycket bra sätt att marknadsföra ditt varumärke till en specifik målgrupp, och ett bra sätt att driva trafik till din webbplats. Du kan styra annonseringen till en specifik produkt eller en målsida som är optimerad för annonsinnehållet. Det kanske bästa med att visa annonser på sajter som Facebook och Instagram är att du kan rikta dig mot specifika målgrupper baserat på demografi eller intressen, vilket kan hjälpa till att koppla din produkt till någon som letar efter den.
Eftersom budskapet du vill framhäva i annonserna kommer att bero på dina produkter och den målgrupp du riktar dig till, rekommenderar jag att du undersöker vad som fungerar bäst för din bransch och din avsedda målgrupp. Titta gärna på hur dina konkurrenter formulerar sig.
Det finns en hel del tillgängliga resurser på nätet som kan hjälpa dig med vägledning om annonsering, och verktyg för att optimera dina kampanjer om du har djupare kunskaper i marknadsföring.
Att driva trafik till din webbplats eller butik är nyckeln till företagets tillväxt och framgång.
Lycka till!