Bloggen - Om Webbutveckling och Marknadsföring

Nya kunder

Det är lätt att tänka fel

2020-07-27

Jag skulle vilja belysa några exempel på hur man ofta tänker fel, och ge några tips för att skapa en bättre hemsida.

Först av allt gäller det att börja i ”rätt ände” och då menar jag själva syftet med hemsidan. Ibland när jag får ett uppdrag att skapa en hemsida så beskriver kunden ingående idéer om design och finesser, men betydligt mindre om innehållet och vad man vill att besökaren ska göra när de hittar webbsidan.

Alltså, javisst det är jätteviktigt att besökaren får ett intryck som består, och om man exempelvis vill ha en ”häftig” webbsida med mycket grafik och rörelse så kan man självklart skapa detta. Problemet är bara att om man börjar i den änden och sedan försöker fylla interaktiviteten med innehåll, så kommer sidan aldrig att bli lika bra som om man istället skulle börja med innehållet. Detta är en av anledningarna till att du aldrig ska välja en färdig mall från något gör-det-själv-paket.

Jag har ofta fått förfrågan om att skapa en spektakulär och ”snygg” webbsida utan att kunden har någon riktig uppfattning om vad sidan ska innehålla. Det spelar egentligen ingen roll om du har internets ”snyggaste” webbsida om den inte fyller någon funktion, eller hur? (Förutsatt att inte syftet är att skaffa internets ”snyggaste” webbsida förstås).

Det gäller alltså att tänka över vad man vill uppnå med webbsidan. Det kan vara att bli kontaktad av fler kunder, sälja mer av en viss produkt, öka omsättningen för företaget, skapa medvetenhet om företaget, skapa förtroende hos dina kunder eller att få fler att söka jobb hos dig. Ibland kan det vara en kombination av flera syften, men oavsett vilken din målsättning med webbsidan är, bör du börja med att sätta upp dessa riktlinjer först.

I andra steget gäller det att tänka över sin budget och vad som är rimligt att uppnå. Det kan vara svårt att förstå kostnader för webbutveckling och system, och därför tror man kanske många gånger att det går att skapa webbsidor med funktioner som är lite utanför den budget man har tänkt sig.

Anledningen till att jag tar upp det här om budget är jag fått förfrågan ett antal gånger om att skapa en e-handelssida likt någon av våra största e-handelsplatser eller andra stora webb-portaler med massor av teknik som besökaren kanske inte uppfattar, men som ändå är mycket avancerade. I dessa fall handlar det alltså om företag som omsätter många hundra miljoner, och har många anställda medarbetare för att driva och underhålla det hela.

Problemet här är att förfrågan kommit från företag som vill starta en ny e-handel med mycket liten budget. Man kan alltså inte bygga en sådan marknadsplats för en budget som täcker en småskalig webbutik för ett enmansföretag.

Nu vill jag ju inte grusa någons drömmar och innovativa idéer, men man bör tänka efter lite vad som är rimligt, och anpassa sina förväntningar efter budgeten (eller möjligen anpassa sin budget efter sina förväntningar).

En annan sak som är viktig är att få besökaren att stanna på webbsidan tills önskad målsättning är uppnådd, till exempel att köpa en produkt, beställa mer information eller lämna sin e-postadress för vidare bearbetning. Här kommer återigen innehåll och syfte först, sedan kan man utforma designen för att effektivisera och förstärka upplevelsen av det hela.

Man bör bygga upp en struktur och ett flöde för att ”hjälpa” besökaren att bli intresserad och stanna på webbsidan. Det är svårt eller nästan omöjligt att uppnå detta om man inte utgår från innehållet och sedan skapar designen.

Vi har hört det förut och kommer att höra det igen: ”CONTENT IS KING”

Skrivet av:
Stefan
< tillbaks till alla bloggposter