Detta är en relativt vanlig fråga, och svaret är enkelt - det är klart att du kan! Frågan som egentligen borde ställas är - bör jag bygga min egen hemsida? Det svaret är i de flesta fall lika självklart - nej!
Om du är av personligheten - jag fixar det bäst själv - så ska du nog göra just det, alltså fixa det själv. Låt inte oss störa! Det mesta går faktiskt att fixa själv, om man nu föredrar det. Kan jag bygga min egen bil? Kan jag bygga mitt eget hus? Kan jag själv lära mina barn allt som de får lära sig i skolan?
Troligen kan du göra allt det, men frågan är snarare - bör du göra det? Är det effektivt att lägga ned den tid och möda det innebär att först lära sig själv hur man gör, skaffa de resurser du behöver och till sist göra det? Ja för vissa är det kanske det, men för de allra flesta är det inte ett alternativ.
Det finns rätt många skäl till detta, och ett av de viktigaste är att du troligen vill öka din försäljning eller få fler kunder, öka medvetenheten om ditt företag eller kanske erbjuda en viss vara eller tjänst. Man kan i alla fall summera det hela med att du vill uppnå något med din webbsida.
Att skapa en struktur och ett flöde för att få dina blivande kunder att göra det som du vill är inte helt enkelt då internet är ganska komplicerat och ofattbart stort. Att bara finnas där som en webbadress räcker inte särskilt långt.
Det finns trots allt ganska många hembyggen ute på internet och en hel del av dessa fyller ingen funktion alls, eller så ger de till och med en negativ effekt på möjligheten att skaffa nya kunder. Om du dessutom är en av de som säger att internet är inget för oss - vi får våra kunder på annat sätt - så tror jag att det är dags att tänka om.
Man bör använda fakta och försöka utesluta personliga känslor om vad som fungerar eller inte. Använd istället tillgänglig information om hur människor hittar sina leverantörer av produkter eller tjänster och försök att ligga i framkant.
Låt oss säga att du är snickare eller målare som vill hitta nya kunder eller affärsmöjligheter för att driva ditt företag vidare. Det första stället dina blivande kunder kommer att leta är just på internet. De som anser att kunderna inte kommer från en första kontakt via en webbsida eller sociala medier har ganska säkert en webbsida som inte är tillräckligt bra. Kom ihåg att kunden baserar sina val på det intryck som uppstår vid en första kontakt eller via sin medvetenhet om företaget.
Att registrera en webbadress och sedan använda någon gör-det-själv-mall med de nödvändigaste uppgifterna om företaget är ungefär lika effektivt som att kasta ut ett reklamblad på en överfull IKEA-parkering och sedan hoppas att någon ska nappa på ditt erbjudande.
Om du har grundläggande kunskaper i marknadsföring och människors agerande kommer du troligen att lyckas bättre med din webbsida. Problemet är då snarare en brist på verktyg och teknik. Många gånger när jag pratar med kunder om funktioner och utseende kring en webbsida visar det sig att vederbörande inte ens har sett hur presentationen ser ut på olika enheter. Man tror helt enkelt att alla andra ser exakt det man själv ser. En layout som fungerar bra på en dator (det finns många olika storlekar och former - olika webbläsare o.s.v.) ser oftast eller nästan alltid helt annorlunda ut på en mobiltelefon (där det också finns många olika storlekar och former o.s.v.) Resultatet blir att du missar massor av kunder p.g.a. att informationen inte presenteras på ett tillräckligt bra eller enkelt sätt för besökaren.
Idag sker mer än 50% av alla besök på webbplatser från en mobiltelefon, och omvänt så fungerar en en layout för mobiltelefoner lika uselt - eller kanske ännu sämre - för datorskärmar.
Nu kommer vi till en annan betydande anledning till varför du bör ta hjälp med din webbsida, nämligen design. För att få igång tankarna kan man ställa sig några enkla frågor:
- Varför köper vissa personer en röd bil medan andra köper en svart?
- Varför bär vissa människor hatt medan andra aldrig skulle sätta på sig någon huvudbonad?
- Varför tycker vissa om räkor och andra inte?
Poängen är att även om du tycker att din webbsida är superbra och borde attrahera alla andra, så är det kanske inte alltid så. Det är ganska lätt att fastna i sitt eget tyckande. Som designer har man oftast en mer övergripande blick över passande formuleringar och bildspråk för att nå en större målgrupp.
Jag menar inte att du ska släppa kontrollen och överlåta arbetet helt till personer som inte kan din bransch med dess speciella problem och möjligheter. Däremot kan professionell hjälp göra skillnaden mellan att lyckas eller att misslyckas med marknadsföringen.
Jag vill ge ett exempel på hur man kan styra kundens beteende genom att använda små knep eller en effektiv struktur för att vägleda kunden att utföra något i en bestämd ordning. Titta på bilden nedan ett slag för att se om du upptäcker poängen.
Om du är lika påverkbar som de allra flesta, så kommer du att uppleva att - aha! Men om du inte följer den ordning som förväntats behöver du inte vara ledsen för det. Du kan bara konstatera att du inte är ”som alla andra” men kanske ändå behöver hjälp med att skapa en effektiv webbplats.