Det finns massor med regler - både skrivna och oskrivna - om hur man bör gå tillväga för att lyckas med profileringen av ett företag eller en produkt.
Generellt kan sägas att det handlar om att skapa uppmärksamhet, men också att skapa ett förtroende hos kunden. Det kan ta ganska lång tid att bygga upp ett varumärke men med tillräckligt mycket tid och resurser kan man få nästan vad som helst att funka.
Det finns dock några enkla genvägar till snabbare framgång och en av de mest betydande är att hålla sig till förväntningarna hos kunden. Med det menar jag att en viss grafisk framtoning oftast fungerar bättre om den är anpassad efter den bransch där den hör hemma.
Det skulle kanske fungera med en grön groda i logotypen till en advokatbyrå om den är välarbetad och man har en mycket långsiktig marknadsplan, en generös budget och dessutom väldigt gärna vill ha en grön groda i logotypen.
Troligen, eller ganska säkert faktiskt, skulle man nå ett snabbare resultat genom att använda sig av klassiska, strikta färger och ett formspråk som förmedlar en antydan till klass och elegans.
Man måste också se till att logotypen fungerar bra i många olika sammanhang, det betyder oftast att man försöker skapa en layout som kräver minimal anpassning för olika medier. Normalt skapar man någon eller några varianter för ljus och mörk bakgrund och om logotypen innehåller flera färger bör det alltid finnas en monokrom variant som kan användas för exempelvis enfärgstryck.
Om du vill ha hjälp med att skapa en anpassad logotyp som kan varumärkesskyddas är du välkommen att kontakta oss!