Bloggen - Om Webbutveckling och Marknadsföring

Nya kunder

Att sälja via näthandel

2019-10-31

Det finns många möjligheter att driva webbhandel men det brukar krävas en analys av underlaget och en marknadsplan med tillhörande budget. Normalt brukar man räkna med att det kostar en del att komma igång för att man sedan ska kunna skörda resultaten.

Man kan börja med att ställa sig några frågor:

Är produktsortimentet bra? Finns just de produkter mina kunder förväntar sig att hitta.

Är det rätt pris på produkterna? Om jag kan hitta samma produkter någon annanstans till bättre pris eller bättre villkor så kommer mina kunder också att göra det.

Kan jag erbjuda något som mina konkurrenter inte kan? Snabbare leverans, Bättre service etc.

Varför ska kunden handla hos mig? Skulle jag själv köpa något i min egen butik och i så fall varför eller varför inte?

Jag bara skrapar lite på ytan för att få igång tankarna men vad jag menar är att man först bör reda ut den typen av frågeställningar och sedan när man har hittat en bra lösning kan man börja marknadsföra butiken för att driva trafik till den. Det spelar liksom ingen roll hur mycket trafik man får till webbutiken om det ändå inte genererar några köp.

Att ha ett unikt sortiment, vara ensam om att erbjuda vissa produkter som kunderna vill köpa är ju såklart det bästa. Om sortimentet eller produkterna inte är unika bör man som butik vara bättre eller erbjuda något som andra inte gör.

I dagens konkurrens är kunderna vana med mycket generösa rabatter typ: -50%, halva priset, köp 3 betala för 2 osv. Det betyder ju inte att man måste sälja produkten under inköpspris men i förhållande till det ordinarie priset måste en rabatt vara betydande om det i sig ska vara ett köpargument.

Nu finns det ju massor av andra sätt att sälja produkter än att erbjuda rabatter, men sammantaget behövs någon form av mervärde för att få kunden att handla.

Att satsa på webbhandel är kul och kan bli mycket lönsamt men det tar vanligtvis lite tid innan resultaten blir vad man tänkt sig. Med andra ord bör man inte ha för bråttom utan prova sig fram med produktsortiment och prissättning.

Ofta vet man inte riktigt hur man vill utforma sin butik till en början och därför kan det vara bra att ta hjälp med design och funktioner redan från början.

Funderar du på att starta en webbshop så är du alltid välkommen att kontakta oss med dina frågor!

Skrivet av:
Stefan
< tillbaks till alla bloggposter